Savoia-Marchetti SM.79

Pienoismallit mittakaavassa 1/72: Tämä perustuu lähteen 2 listaan:

Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero                      Airfix                                          Lähteen 2 järjestysnumero 3901.

Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero                      Aristo Craft                                 Lähteen 2 järjestysnumero 3902.

Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero                      Cruver kovakuminen tunnistusmalli           järjestysnumero 3903.

Savoia-Marchetti SM.79B Sparviero                   Alpha vakumalli (2-moot.)                          Lähteen 2 järjestysnumero 3904.*

Savoia-Marchetti SM.79B Sparviero                   Challenge vakumalli (2-moot.)                          Lähteen 2 järjestysnumero 3905.*

Savoia-Marchetti SM.79C/T Sparviero                Challenge vakumalli                          Lähteen 2 järjestysnumero 3906.*

Savoia-Marchetti SM.79K Sparviero                   Challenge vakumalli                          Lähteen 2 järjestysnumero 3907.*

Tämä oli tilanne kirjan toisen painoksen ilmestyessä vuonna 1988. Sitten mallit sekä viitteet:

* Alpha vakumallia (2-moot.) sen paremmin kuin Challenge vakumalleja en ole nähnyt!

                                            

Varhaisin tiedossa oleva (ja kaapista löytyvä) on Airfix 487 Savoia-Marchetti SM.79-II Sparviero vuodelta 1967.

Ilmailu-lehdessä N:o 12 joulukuu 1967 pienoista mallipuhetta-palstallaan Fi 1 Börje Hielm esitteli tämän sarjan näin:

”Italialaisten koneitten malleja on viime aikoihin asti ollut perin vähän, joten tämä uutuus on hyvin tervetullut. Tästä konetyypistä on aikaisemmin olemassa Artiplastin 1:50** malli, mutta tämän italialaisen tehtaan tuotteita ei ole vielä näkynyt Suomessa. **1/48-mallareiden himoitsema!

Sarja (103 osaa) on valettu vaaleansiniseen muoviin. Siirtokuvat ovat isosta koostaan huolimatta hämmästyttävän epätarkat: facesniput siipitunnuksissa ovat liian ohuet, kirveenterät vääränmuotoiset ja liian keskellä. Nämä ovat onneksi parannettavissa tussilla (huom! sen jälkeen kun ne on kiinnitetty koneeseen, muuten tussi liukenee veteen)***, esikuvina Profile n:o 89, Revellin siirtokuvat Macchille tai Acake Modeller elok/67, jossa on selostus Artiplastin mallista. Juttu jatkuu vielä pari palstaa, lehden voi lainata minulta!

*** Hieno ehdotus Börjeltä, apuun tuli italialainen ESCI omalla arkillaan! Sarjan yksilö oli Regia Aeronautica Savoia-Marchetti S.M.79 Mk.II Sparveiro (Hawk) ” 252-3” vuonna 1942.

1970 sen pakkasi MPC numerolla 1101 (Also listed as 1101-100) nimellä Savoia-Marchetti SM.79-II Sparviero.

Vuonna 1972 tuli uusi laatikko Airfix 04007-3 Savoia-Marchetti S.M.79 Sparviero ja vielä toisen kerran 1970-luvulla samalla numerolla..

1980 tuli uusi kansikuva malliin Airfix 04007-3 Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero. Huom! Numero ei muuttunut!

Sen sijaan koko paketti uudistettiin 1987 mallissa Airfix 04007 Savoia-Marchetti S.M.79.

1980 numeroksi tuli 04007-3 ja samalla numerolla 1987 sekä 1992 numerolla 04007.

1990-luvulla on tehty MixKit Savoia Marchetti S.79 B –konversio (täydellinen) malli, jossa oli Airfixin rangat, uusi vakurunko ja vakukabiini sekä tietysti siirtokuvat. Kannessa on piirros romanialaisesta ja irakilaisesta koneesta.

Tämä SM.79B oli kaksimoottorinen (Fiat A.80) vientiversio lasitetulla nokalla. Polttoainetta kului vähemmän, mutta versio oli hitaampi, 420 km/h. 1990-luvulla pakattiin myös Meksikossa Airfix/Lodela RH-4007 Savoia Marchetti 79.

2004 tuli ”Skill Level” –pakkaus Airfix 04007 Savoia-Marchetti SM79, mutta näkemästäni kuvasta en erottanut, mitä malli näytti. Viimeisin on tänä vuonna (2019) pakattu Airfix A04007V Savoia-Marchetti SM79.

Rakentamista odottava kokoelmani helmi on kuitenkin ex-Airfix MPC 1101-100 Savoia-Marchetti SM-79.

Tässä osoitteesta hankkimassani mallissa oli mukana suuri joukko valokopioita sekä ESCI:n siirtokuva-arkki!

Huomattavasti uudempi on 2003 ilmestynyt Italeri 1225 SM 79 Sparviero. Mallissa on 106 osaa*, joista 14 kirkasta. Hienosti uppoviivoitettu malli, jonka siivekkeet ja kaikki peräsinpinnat ovat irto-osia. * Näistä 15 menee ohjaamoon, ja myös rungon sivuseinät on detaljoitu. Lähteen 3 piirrosten mukaan malli on 100 % oikein!

Arkilla on neljä vaihtoehtoa:

1: Regia Aeronautica 252 Sqn. A.S “252 – 3” Rodoksella 1941.

2: Regia Aeronautica 278 Sqn. AS “278 – 3” Sisiliassa 1942.

3: Regia Aeronautica 279 Sqn. A.S “279 – 4” Sisiliassa 1942.

4: Regia Aeronautica 281 Sqn., 132 Gruppo Autonomo A.S. “281 – 2” Rodoksella.

Malli on suuri edistysaskel iäkkääseen Airfixiin verrattuna, mutta suuresta ja kirkkaasta kuomusta johtuen ohjaamoon kannatta uhrata jonkin verran työtä ja aikaa!

2004 on pakattu Italeri 1243 S.79 III, mutta tätä minulla ei ole (enkä ole edes avannut), joten en kommentoi!

Uutta tavaraa on myös kaksi kertaa 2006 pakatussa mallissa Italeri 1261 SM.79 I Serie, mutta tätäkään minulla ei ole (enkä ole edes avannut), joten en kommentoi! Siirtokuva-arkki antaa siirtokuvina seuraavat merkinnät:

1: Savoia Marchetti SM-79 Sparviero I Serie Regina Aeronautica “28 • 14” Espanjan sisällissodassa 1937.

2: Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero Regia Aeronautica Espanjan sisällissodan aikaan Sardiniassa 1937.

3: Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero Regia Aeronautica Palma de Majorcalla toukokuussa 1937 Espanjan sisällissodan aikaan.

4. Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero Regia Aeronautica 29 Gruppo “28 • 11” Palma de Majorcalla lokakuussa 1937 Espanjan sisällissodan aikaan.

Malli jonka omistan, on Italeri 1290 S.79 Sparviero vuodelta 2010. Juuri tähän olen verrannut lähteen 3: Serie ALI D'ITALIA 11 SIAI S. 79 piirroksia. Loistelias Cartografin arkki on viidelle koneelle. Kuivalaisella tämä on maksanut 18,00€.

Tänä vuonna (2019) on kai jo ilmestynyt Italeri 1412 SM.79 Sparviero, mutta sitä en ole vielä nähnyt.

Vuonna 2009 ilmestyi seuraava malli: Azur-Frrom FR004 Savoia-Marchetti SM.79 JIS/JRS B. Malli on pakattu laatikon sisässä kolmeen pussiin, yhdessä valurungot, toisessa hartsiosat ja kolmannessa siirtokuvat. MixKitistä tuli kertaheitolla tarpeeton! Dekaalipussissa on:

1: JIS 79B ‘155’ - ‘Yolanda’, Escadrila 71, Grupul 1 Bombardament, Stalingrad, lokakuussa 1942.

2: JRS 79B ‘4’ – Escadrila 75, Grupul 2 Bombardament, gruparea Aeriana de Lupta, heinäkuussa 1941.

3: JRS 79B ‘134’ – Escadrila 72, Grupul 1 Bombardament, lokakuussa 1942.

4: JIS 79B ‘120’, kesällä 1942.

Tämä SM.79JR oli kaksimoottorinen vientiversio Romaniaan voimalaitteina Junkers Jumo 211Da (á 895 kW eli 1,200 hv). Näitä seurasi 36 lisenssivalmistettua JRS 79B-konetta ja 36 JRS 79B1-versiota, joissa oli Jumo 211F moottorit. Tuotanto jatkui vuoteen 1946!

Samana vuonna pakattiin Azur-Frrom FR005 Savoia-Marchetti SM 79 JRS B1. Tämän arkilla oli:

1: No 216 Trencinissä, Slovakiassa huhtikuussa 1945 tummanvihreänä.

2: No 154 Trencinissä, Slovakiassa huhtikuussa 1945 tummanvihreänä.

3: No 219 ennen elokuun 23. vallankaappausta värityksessä tummanvihreä, vaalean ruskea ja vaaleansininen.

Lisätarpeita:

Eduard 72406 SM 79 Sparviero exterior Italeri vuodelta 2004. 32 erilaista etsiosaa.

Pavla Models C72040 SM-79 Sparviero Interior set puolestaan tarjoaa hartsisen ohjaamon mittaritaulun, lattian ja 2 tuolia sekä suuren joukon pikkuosia ynnä vakuna tehdyn kuomun.

Vieraillessani Aviation Superstoressa löysin Pavla Models U72-58 Upgrade set and decal sheet SIAI S.79C/T "CORSA". Kansikuvan kone on I-BISE, kilpailunumero I-5 Paris-DamascusIstres lentokilpailussa jonka viidestä italialaisesta osanottajasta I-CUPA, I-FILU ja I-BIMU saivat kolme ensimmäistä sijaa.

Toinen tälle tehty on Italian Kits IK 7207 Savoia Marchetti S.M. 79 Corsa Conversion, Pavlaa (kuulemani mukaan) huomattavasti laadukkaampi. Sen Cartographin painama arkki on koneelle I-MONI kilpailunumero I-11.

Siirtokuvia:

1980-luvulla tuli ESCI 10 Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero, arkki, jolla oli neljä erilaisissa suojavärityksissä olevaa konetta. Nämä arkit painoi tietysti Cartograf.

LF Models LFC7209 Savoia-Marchetti SM.79 USAF Hannantsilla £8.99

LFC7212 Savoia-Marchetti SM.79 in Spain with resin wheels Hannantsilla £8.99.

Lähteitä:

1: Roberto Gentilli: Savoia Marchetti S.79 in action (Nr. 71), squadron/signal publications 1986, ISBN 0-89747-173-3.

2: Claude Boileau, Huynh-Dinh Khuong ja Thomas A. Young: Encyclopaedia of Military Models 1/72, Aircraft, Missiles, Science-fiction, Vehicles, Artillery, Figures and Warshipe, Airlfe Publishing Ltd. ISBN 1 85310 034 X.

3: Cesare Gori: S.79, ALI D'ITALIA 9, La Bancarella Aeronautica, Torino 1999.

Fi 479.

Artikkelit

Ajankohtaista & Tapahtumat

Jäsenmaksu

Jäsenmaksu vuodelle 2023 on 30€ (aikuiset) ja 10€ (alle 18-v.)

Tilinumero: FI5842600010000641

Laitathan maksun yhteyteen viestiksi nimesi ja tiedon minkä vuoden jäsenmaksua olet maksamassa.

Osoitteenmuutos? 

Mikäli osoitteesi on muuttunut, ilmoitathan uuden osoitteesi sähköpostilla osoitteeseen ipms@ipms.fi Näin Mallari-lehti löytää tiensä myös jatkossa perille!

Uusi jäsen?

Tervetuloa yhdistyksen jäseneksi!

Jäseneksi liittyminen:

1. Täytä lomake: https://ipms.fi/liity-jaseneksi.html

2. Maksa jäsenmaksu

Kysyttävää?

Laita sähköpostia ipms@ipms.fi

Ota yhteyttä

Voit lähettää lomakkeella kysymyksiä pienoismallailusta, ehdottaa tapahtumaa tai antaa vinkin pienoismallailluun liittyvästä uutisesta.

Lomake

Täytä nimi.
Tarkista sähköpostiosoite.
Tarkista
Tarkista